کد مقاله را وارد کنید !
نگاهی بر آموزش عالی در عصر تحولات هوش مصنوعی
دوره 3، شماره 1، 1403، صفحات 71 - 89
نویسندگان : زهره علیمردانی* 1 ، ریحانه خادم حسینی 2

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده :
یکی از اهداف کلیدی دانشگاه‌ها، آماده‌سازی مدیران آینده برای فناوری‌هایی است که فعالیت‌های متعدد و متنوعی را بهینه می‌سازند. بدیهی است در جهانی که به‌سرعت در حال تغییر است، آینده فارغ‌التحصیلان به‌طور فزاینده‌‌ای به محیط‌‌های کاری با واسطه هوش مصنوعی وابسته است. هدف از این پژوهش، طبقه‌بندی و توصیف دستاوردهای حاصل از هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی است. روش پژوهش حاضر، اسنادی و به‌صورت توصيفی-تحليلی بوده که با مطالعه در منابع مکتوب چاپی و الکترونيکی موجود در این زمينه شامل کتب، مقالات و سایت‌‌های مرتبط، تلاش شده است کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی بررسی شود. نتایج این پژوهش نشان داد، در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات اجتماعی به‌اندازه تحولات تکنولوژیکی مهم هستند و هوش مصنوعی، تنها یک موضوع برای نوآوری تکنولوژیکی نیست بلکه نشان‌دهنده تغییری اساسی در رابطه بین آموزش عالی و منافع اجتماعی-اقتصادی است؛ لذا، دانشگاه‌ها باید سیاست‌های قوی و برنامه‌های تحقیقاتی را تنظیم کنند تا به سمت هوش مصنوعی پیش بروند. همچنین، مشاغل و شیوه‌‌های کاری ممکن است به‌طور اساسی تغییر کنند. درنتیجه، انتظار می‌‌رود دانشگاه‌ها برای برآورده‌‌سازی خواسته‌های نسل امروز، با تحلیل عملکرد دانشجویان، پیش‌بینی میزان ترک تحصیل دانشجویان و اشتغال آنان، بهبود عملکرد اداری و درنهایت، ارزیابی و ارزشیابی خدمات دانشگاهی، از مرز تحول دیجیتال قابل‌توجهی عبور نمایند.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی، فناوری‌های آموزشی، آموزش، آموزش عالی
بازدید امروز
17
بازدید دیروز
55
بازدید کل
51,579
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !