اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت 91917 مورخ 1401/04/20
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند " در سیویلیکا نمایه میشود.
فصلنامه " پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در magiran نمایه میشود.
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در SID نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
نقش جوامع دانشی در مدیریت دانش در پروژههای شهر هوشمند
دوره 2، شماره 1، 1402، صفحات 6 - 18
1 استاد و مدیرگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد قزوین، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد واحد قزوین، ایران.
چکیده :
ایجاد شهرهای هوشمند باعث وابستگی بیشتر به ساختار مدیریت دانش (KM) شده است. این موضوع منجر به چالشهای مدیریتی جدیدی میشود که پیچیدگی حاکمیت مدیریت دانش و مسائل فرایندی شهر هوشمند را همانند نیاز به مدیریت دانش که از درون و فراتر از مرزهای پروژهها نشئت میگیرد، منعکس میکند. بااینحال، تحقیقات جامع درباره توسعه شهرهای هوشمند از نظر مدیریت دانش، همچنان نیاز به کار بیشتر دارد. اگرچه، جوامع دانشی، مسئول رقابت و برتری سیستمهای مبتنی بر دانش همانند پروژههای شهر هوشمند در نظر گرفته میشوند اما نقشهای متفاوتی که آنها در چنین پروژههایی در هنگام حاکمیت مدیریت دانش و مسائل فرآیندی ایفا میکنند، همچنان تحت مطالعه قرار دارد؛ بنابراین، با یک مطالعه موردی اکتشافی از 15 پروژه شهر هوشمند، هدف این مقاله بررسی این پرسش است که جوامع دانشی چگونه موضوع حاکمیت مدیریت دانش را در زمانی که دانش داخلی و دانش خارجی مورد استفاده قرار میگیرد، مدیریت میکنند. همچنین، چگونه فرآیندهای مدیریت دانش را هنگام به¬کارگیری دانش داخلی و خارجی، مدیریت می¬نمایند. نتایج نشان میدهد که دانشگاهها بهعنوان واسطههای دانش، دروازههای دانش، ارائهدهندگان دانش و ارزیابیکنندگان دانش عمل میکنند.
ایجاد شهرهای هوشمند باعث وابستگی بیشتر به ساختار مدیریت دانش (KM) شده است. این موضوع منجر به چالشهای مدیریتی جدیدی میشود که پیچیدگی حاکمیت مدیریت دانش و مسائل فرایندی شهر هوشمند را همانند نیاز به مدیریت دانش که از درون و فراتر از مرزهای پروژهها نشئت میگیرد، منعکس میکند. بااینحال، تحقیقات جامع درباره توسعه شهرهای هوشمند از نظر مدیریت دانش، همچنان نیاز به کار بیشتر دارد. اگرچه، جوامع دانشی، مسئول رقابت و برتری سیستمهای مبتنی بر دانش همانند پروژههای شهر هوشمند در نظر گرفته میشوند اما نقشهای متفاوتی که آنها در چنین پروژههایی در هنگام حاکمیت مدیریت دانش و مسائل فرآیندی ایفا میکنند، همچنان تحت مطالعه قرار دارد؛ بنابراین، با یک مطالعه موردی اکتشافی از 15 پروژه شهر هوشمند، هدف این مقاله بررسی این پرسش است که جوامع دانشی چگونه موضوع حاکمیت مدیریت دانش را در زمانی که دانش داخلی و دانش خارجی مورد استفاده قرار میگیرد، مدیریت میکنند. همچنین، چگونه فرآیندهای مدیریت دانش را هنگام به¬کارگیری دانش داخلی و خارجی، مدیریت می¬نمایند. نتایج نشان میدهد که دانشگاهها بهعنوان واسطههای دانش، دروازههای دانش، ارائهدهندگان دانش و ارزیابیکنندگان دانش عمل میکنند.
کلمات کلیدی :
شهر هوشمند، مدیریت دانش، اشتراک دانش، جوامع دانشی، دانشگاهها، توسعه شهری مبتنی بر دانش
شهر هوشمند، مدیریت دانش، اشتراک دانش، جوامع دانشی، دانشگاهها، توسعه شهری مبتنی بر دانش
-
164
-
66
-
1402/06/01
-
1402/07/25
-
1402/08/25