اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت 91917 مورخ 1401/04/20
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند " در سیویلیکا نمایه میشود.
فصلنامه " پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در magiran نمایه میشود.
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در SID نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
تأثیر هوشمندسازی شهرها در توسعه فرصتهای کارآفرینی
دوره 2، شماره 1، 1402، صفحات 19 - 30
1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
چکیده :
با گسترش و رشد روزافزون شهرها، کنترل و اداره این سیستمهای پیچیده نیز دشوارتر شده است. کارآفرینی شهری ازجمله راهکارهایی است که با کاهش نرخ بیکاری و معضلات ناشی از آن، ایجاد درآمد پایدار، فراهم¬آوری زمینه استقلال شهروندان و غیره در شهرها را به سمت خودکنترلی هدایت کرده است. لذا، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی شهری میتواند راه را برای گسترش و بهتبع آن، توسعه پایدار شهری فراهم کند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی کسبوکار و گرایش به کارآفرینی در راستای افزایش مزیت رقابتی در شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان انجام شده است. روش تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیقهای کمی و کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقهای توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان و پرسنل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان در تهران تشکیل داده و نمونهگیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای سنجش متغیرهای هوشمندسازی کسبوکار و رقابتپذیری از پرسشنامه پترز و همکاران (2016) و برای متغیر گرایش به کارآفرینی از پرسشنامه ورزآلبا (2019) و کارا بی (2012) استفاده گردید. روایی و پایایی برای همه مؤلفههای پژوهش با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ، بیشتر از 7/0 به دست آمد. درنتیجه، میتوان پایایی ابزار پژوهش را با اطمینان تأیید کرد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی و از مدلیابی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که هوشمندسازی کسبوکار دارای تأثیر مثبتی بر گرایش به کارآفرینی و درنهایت، مزیت رقابتی است و گرایش به کارآفرینی، نقش میانجی را دارد.
با گسترش و رشد روزافزون شهرها، کنترل و اداره این سیستمهای پیچیده نیز دشوارتر شده است. کارآفرینی شهری ازجمله راهکارهایی است که با کاهش نرخ بیکاری و معضلات ناشی از آن، ایجاد درآمد پایدار، فراهم¬آوری زمینه استقلال شهروندان و غیره در شهرها را به سمت خودکنترلی هدایت کرده است. لذا، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی شهری میتواند راه را برای گسترش و بهتبع آن، توسعه پایدار شهری فراهم کند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی کسبوکار و گرایش به کارآفرینی در راستای افزایش مزیت رقابتی در شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان انجام شده است. روش تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیقهای کمی و کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقهای توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان و پرسنل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان در تهران تشکیل داده و نمونهگیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای سنجش متغیرهای هوشمندسازی کسبوکار و رقابتپذیری از پرسشنامه پترز و همکاران (2016) و برای متغیر گرایش به کارآفرینی از پرسشنامه ورزآلبا (2019) و کارا بی (2012) استفاده گردید. روایی و پایایی برای همه مؤلفههای پژوهش با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ، بیشتر از 7/0 به دست آمد. درنتیجه، میتوان پایایی ابزار پژوهش را با اطمینان تأیید کرد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی و از مدلیابی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که هوشمندسازی کسبوکار دارای تأثیر مثبتی بر گرایش به کارآفرینی و درنهایت، مزیت رقابتی است و گرایش به کارآفرینی، نقش میانجی را دارد.
کلمات کلیدی :
رقابتپذیری، شهر هوشمندسازی، کارآفرینی، کارآفرینی شهری
رقابتپذیری، شهر هوشمندسازی، کارآفرینی، کارآفرینی شهری
-
179
-
58
-
1402/06/12
-
1402/07/25
-
1402/08/25