کد مقاله را وارد کنید !
تأثیر هوشمندسازی شهرها در توسعه‌ فرصت‌های کارآفرینی
دوره 2، شماره 1، 1402، صفحات 19 - 30
نویسندگان : علیرضا امیدوند* 1
1- دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
چکیده :
با گسترش و رشد روزافزون شهرها، کنترل و اداره این سیستم‌های پیچیده نیز دشوارتر شده است. کارآفرینی شهری ازجمله راهکارهایی است که با کاهش نرخ بیکاری و معضلات ناشی از آن، ایجاد درآمد پایدار، فراهم¬آوری زمینه استقلال شهروندان و غیره در شهرها را به سمت خودکنترلی هدایت کرده است. لذا، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی شهری می‌تواند راه را برای گسترش و به‌تبع آن، توسعه پایدار شهری فراهم کند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی کسب‌وکار و گرایش به کارآفرینی در راستای افزایش مزیت رقابتی در شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان انجام شده است. روش تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیق‌های کمی و کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیق‌های توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان و پرسنل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان در تهران تشکیل داده و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای سنجش متغیرهای هوشمندسازی کسب‌وکار و رقابت‌پذیری از پرسش‌نامه پترز و همکاران (2016) و برای متغیر گرایش به کارآفرینی از پرسش‌نامه ورزآلبا (2019) و کارا بی (2012) استفاده گردید. روایی و پایایی برای همه مؤلفه‌های پژوهش با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ، بیشتر از 7/0 به دست آمد. درنتیجه، می‌توان پایایی ابزار پژوهش را با اطمینان تأیید کرد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و استنباطی و از مدل‌یابی معادلات ساختاری به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که هوشمندسازی کسب‌وکار دارای تأثیر مثبتی بر گرایش به کارآفرینی و درنهایت، مزیت رقابتی است و گرایش به کارآفرینی، نقش میانجی را دارد.
بازدید امروز
27
بازدید دیروز
200
بازدید کل
70,637
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !