اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت 91917 مورخ 1401/04/20
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند " در سیویلیکا نمایه میشود.
فصلنامه " پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در magiran نمایه میشود.
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در SID نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
ارتقاء پایداری شهری با تحلیل آلودگی هوا و برآورد دسترسی: مطالعه موردی کلانشهر تهران
دوره 3، شماره 1، 1403، صفحات 102 - 111
1 دانشجوی دکتری برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 استاد، برنامهریزی و مهندسی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استادیار، مهندسی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 استادیار، مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
چکیده :
ازدیاد وسایط نقلیه موتوری آلودگی هوای کلانشهر تهران را به شدت افزایش و به یک چالش تبدیل نموده است. با تحلیل آلایندههای حملونقلی میتوان به شهرهای کمکربن و استراتژیهای توسعه پایدار مناطق شهری دست یافت. این مطالعه به تحلیل مکانی-زمانی آلایندهها و قابلیت دسترسی حملونقل در مناطق شهری تهران می پردازد. با کدنویسی در محیط GEE غلظت آلایندههای CO و NO2 از ماهواره Sentinel-5P استخراج شد. برای محاسبه دسترسی 22 منطقه شهری، از دادههای OSM استفاده شد. خودهمبستگی کلی موران الگوی توزیع فضایی خوشهای را برای آلایندهها نشان داد. مقدار خودهمبستگی بالا برابر 94/0، برای آلایندههای CO و NO2 نشان از حالت تجمعی آنها در جو داشت. با انجام آنالیز LISA، بیشترین خوشههای این آلایندهها در مناطق مرکزی و حومههای جنوبی شناسایی شدند. میانگین شاخص دسترسی مناطق 22 گانه برابر km/km2 82/24 به دست آمد. حدود نیمی از مناطق شهری تهران با تراکم بالای شبکه حمل و نقل جادهای شناسایی شدند. این مناطق به دلیل حجم بالای تردد وسایل نقلیه موتوری در خوشههای CO، NO2 قرار داشتند. نتایج این پژوهش بر عوامل تشدید آلودگی هوای تهران از جمله الگوی خوشه ای آلایندهها در جو و شبکه حمل و نقل متراکم در مناطق شهری تأکید میکنند. با ادغام تحلیل آلودگی هوا و برآورد دسترسی در چارچوب برنامهریزی شهری، شهرها میتوانند در جهت دستیابی به اهداف بلندمدت پایداری تلاش کنند.
ازدیاد وسایط نقلیه موتوری آلودگی هوای کلانشهر تهران را به شدت افزایش و به یک چالش تبدیل نموده است. با تحلیل آلایندههای حملونقلی میتوان به شهرهای کمکربن و استراتژیهای توسعه پایدار مناطق شهری دست یافت. این مطالعه به تحلیل مکانی-زمانی آلایندهها و قابلیت دسترسی حملونقل در مناطق شهری تهران می پردازد. با کدنویسی در محیط GEE غلظت آلایندههای CO و NO2 از ماهواره Sentinel-5P استخراج شد. برای محاسبه دسترسی 22 منطقه شهری، از دادههای OSM استفاده شد. خودهمبستگی کلی موران الگوی توزیع فضایی خوشهای را برای آلایندهها نشان داد. مقدار خودهمبستگی بالا برابر 94/0، برای آلایندههای CO و NO2 نشان از حالت تجمعی آنها در جو داشت. با انجام آنالیز LISA، بیشترین خوشههای این آلایندهها در مناطق مرکزی و حومههای جنوبی شناسایی شدند. میانگین شاخص دسترسی مناطق 22 گانه برابر km/km2 82/24 به دست آمد. حدود نیمی از مناطق شهری تهران با تراکم بالای شبکه حمل و نقل جادهای شناسایی شدند. این مناطق به دلیل حجم بالای تردد وسایل نقلیه موتوری در خوشههای CO، NO2 قرار داشتند. نتایج این پژوهش بر عوامل تشدید آلودگی هوای تهران از جمله الگوی خوشه ای آلایندهها در جو و شبکه حمل و نقل متراکم در مناطق شهری تأکید میکنند. با ادغام تحلیل آلودگی هوا و برآورد دسترسی در چارچوب برنامهریزی شهری، شهرها میتوانند در جهت دستیابی به اهداف بلندمدت پایداری تلاش کنند.
کلمات کلیدی :
توسعه پایدار، Sentinel-5P، خوشهبندی آلایندهها، دسترسی حملونقل
توسعه پایدار، Sentinel-5P، خوشهبندی آلایندهها، دسترسی حملونقل
-
19
-
0
-
1403/06/30
-
1403/07/30
-
1403/08/25