کد مقاله را وارد کنید !
استخراج ویژگیهای مناسب جهت تحلیل رفتار و پیشبینی دلایل ریزش مشتریان بانک‌‌ها
دوره 3، شماره 1، 1403، صفحات 29 - 49
نویسندگان : سمیرامیس نامنی* 1

1 کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی کامپیوتر-نرم افزار، دانشگاه خواجه نصیر، تهران، ایران.

چکیده :
بررسی وفاداری مشتریان، همواره از دغدغه‌‌ها و چالش‌‌های بانک‌های داخلی به شمار می‌‌رود چراکه چرخه حیات آن‌ها به وفاداری مشتریان بستگی دارد. پژوهش‌‌های متفاوتی در زمینه بررسی وفاداری مشتریان بانک‌‌ها و مؤسسات مالی و تجاری انجام شده است. در این پژوهش نیز روش داده‌‌کاوی و پنج الگوریتم ماشین بردار پشتیبان، نایوبیز، MLP، درخت تصمیم و رگرسیون لجستیک در تشخیص وفاداری مشتریان بانک داخلی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین از سه معیار دقت، صحت و فراخوانی برای مقایسه نتایج به‌دست‌آمده استفاده گردید. داده‌‌های مورد استفاده در این پژوهش از یک بانک داخلی جمع‌‌آوری شد که شامل 15 معیار برای ارزیابی وفاداری مشتریان به این سازمان بود. نتایج نشان داد که در بین پنج الگوریتم ارائه‌شده، بهترین عملکرد مربوط به درخت تصمیم و بدترین عملکرد نیز مربوط به الگوریتم رگرسیون لجستیک است. درنهایت برای بهبود عملکرد از تلفیق شبکه عصبی با الگوریتم بهینهسازی معلم دانش‌‌آموز استفاده شد تا بتوان از نتایج بهتری برای تشخیص مشتریان وفادار استفاده نمود.
کلمات کلیدی :
وفاداری مشتریان، داده‌‌کاوی، درخت تصمیم، بانک
بازدید امروز
18
بازدید دیروز
55
بازدید کل
51,580
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !