اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت 91917 مورخ 1401/04/20
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند " در سیویلیکا نمایه میشود.
فصلنامه " پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در magiran نمایه میشود.
فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند" در SID نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "پژوهش های نوین در شهرهوشمند "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
تحلیل هوشمند ترافیک معابر با استفاده از الگوریتم پردازش تصویر
دوره 2، شماره 2، 1402، صفحات 6 - 18
1 رئیس اداره فنی و پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز، ایران
2 استاد گروه HSE، دانشگاه علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر فاضل، شیراز، ایران.
چکیده :
امروزه با گسترش روزافزون روشهای مختلف اخذ اطلاعات گسسته مانند پویشگرها و دوربینهای دیجیتالی، پردازش تصویر کاربرد فراوانی یافته است. مادامیکه اطلاعات ویدیویی به دنبالههای آماری تبدیل نشوند، میتوانند در تصمیمات مدیریت شهری، نقشی ایفا کنند. در این مقاله، یک سیستم آنالیز تشخیص تعداد خودروها در واحد طول و زمان ارائه شده است. در این روش، اطلاعات ویدیویی به دنبالههای آماری شاخصهای ترافیکی تبدیل میشوند. ابتدا، تصاویر مربوط به هر فریم، بر اساس مدل مخلوط گوسی به تصاویر پسزمینه مدل میشوند که در برابر تغییرات نور مقاوم هستند. این عملیات در تعداد زیادی فریم به کار گرفته میشود تا اصطلاحاً یک تصویر پسزمینه آموزشدیدهشده ایجاد گردد. در روشهای سنتی پردازش تصاویر ترافیکی، مدل کردن تصویر پسزمینه مورد توجه قرار نمیگرفت. بالعکس در روش ارائهشده، از این مدل جهت تشخیص شیء در حال حرکت استفاده میشود. سپس، با مقایسه تکتک فریمهای اصلی ورودی به این سیستم و تصویر پسزمینه آموزشدیدهشده، خودروهای در حال حرکت تشخیص داده میشوند. از اطلاعات تعداد خودروها در واحد طول و زمان که به ترتیب، به مفهوم حجم و چگالی ترافیکی است، جهت تخمین جریان ترافیکی استفاده میشود. با توجه به شبیهسازیهای انجامشده و مقایسه نتایج بهدستآمده با نتایج مقالات دیگر، عملکرد بالای روش ارائهشده در این مقاله، برای تشخیص خودرو و محاسبه دقیق تعداد آن، با توجه به آموزش صحیح تصاویر پسزمینه، اثبات میشود. همچنین، این روش را میتوان برای پردازش تصاویر با کیفیت نامطلوب نیز استفاده کرد.
امروزه با گسترش روزافزون روشهای مختلف اخذ اطلاعات گسسته مانند پویشگرها و دوربینهای دیجیتالی، پردازش تصویر کاربرد فراوانی یافته است. مادامیکه اطلاعات ویدیویی به دنبالههای آماری تبدیل نشوند، میتوانند در تصمیمات مدیریت شهری، نقشی ایفا کنند. در این مقاله، یک سیستم آنالیز تشخیص تعداد خودروها در واحد طول و زمان ارائه شده است. در این روش، اطلاعات ویدیویی به دنبالههای آماری شاخصهای ترافیکی تبدیل میشوند. ابتدا، تصاویر مربوط به هر فریم، بر اساس مدل مخلوط گوسی به تصاویر پسزمینه مدل میشوند که در برابر تغییرات نور مقاوم هستند. این عملیات در تعداد زیادی فریم به کار گرفته میشود تا اصطلاحاً یک تصویر پسزمینه آموزشدیدهشده ایجاد گردد. در روشهای سنتی پردازش تصاویر ترافیکی، مدل کردن تصویر پسزمینه مورد توجه قرار نمیگرفت. بالعکس در روش ارائهشده، از این مدل جهت تشخیص شیء در حال حرکت استفاده میشود. سپس، با مقایسه تکتک فریمهای اصلی ورودی به این سیستم و تصویر پسزمینه آموزشدیدهشده، خودروهای در حال حرکت تشخیص داده میشوند. از اطلاعات تعداد خودروها در واحد طول و زمان که به ترتیب، به مفهوم حجم و چگالی ترافیکی است، جهت تخمین جریان ترافیکی استفاده میشود. با توجه به شبیهسازیهای انجامشده و مقایسه نتایج بهدستآمده با نتایج مقالات دیگر، عملکرد بالای روش ارائهشده در این مقاله، برای تشخیص خودرو و محاسبه دقیق تعداد آن، با توجه به آموزش صحیح تصاویر پسزمینه، اثبات میشود. همچنین، این روش را میتوان برای پردازش تصاویر با کیفیت نامطلوب نیز استفاده کرد.
کلمات کلیدی :
پردازش تصویر، سیستمهای حملونقل هوشمند، مدل مخلوط گوسی
پردازش تصویر، سیستمهای حملونقل هوشمند، مدل مخلوط گوسی
-
242
-
124
-
1402/10/02
-
1402/10/23
-
1402/11/30